Madonna (50)

Denne gangen er det nok ingen av bloggens lesere som ikke allerede vet det, men i dag er det ny feiring av popmusikalsk fødselsdag: Madonna fyller 50. Rundt omkring i mediasfæren skrives det mye om det – ikke så merkelig kan hende, Madonna blir ofte sett på som et mediefenomen. Men hun er også så mye mer enn det. Gjennom hits i tre tiår, en kontroll over egen karriere, og en tendens til å kunne ta populærkulturen på pulsen, har hun på det nærmeste vært en uunngåelig referanse for alle som er interessert i populærkultur uavhengig av sjanger og kunstform. Og som ikon er det få som har hatt den samme plass som Madonna. Som jeg prøver å gjøre i mine feiringer, her er et utvalg videoer:

“Express Yourself” (1989 – video av David Fincher)

“Material Girl” (1984 – video av Mary Lambert) (og her skal man selvsagt også se følgende, 1) Marilyn Monroe som synger “Diamonds are a Girl’s Best Friend” fra Gentelmen Prefer Blondes [1953] og 2) Nicole Kidmans versjon av begge fra Moulin Rouge [2001])

“Vogue,” live fra 1990 MTV Video Music Awards (original-videoen fra 1990, regissert av David Fincher, kan ses her)

“Erotica” (1992 – video av Fabien Baron)

“Frozen” (1998 – video av Chris Cunningham)

Og, til slutt, “4 Minutes” (2008 – og jeg har også skrevet om den her)

Tags:

4 Responses to “Madonna (50)”

  1. Svenn Says:

    Grattis ja! Dette er en tøff dame, ingen tvil. Tenkte jeg skulle feire henne jeg også, men greide ikke finne en spillbar video av hennes versjon av Aha´s “Take on me” fra Staurday Night Live (?). Har du sett den? Der er hun jo rett og slett søt, såvidt jeg husker, så hun kan det også, men sannsynligvis var det nok veldig ironisk🙂.

  2. Erik Steinskog Says:

    Nei, den har jeg ikke sett. Men det kan jeg forstå at jeg burde. Med både Madonna og coverversjon er det jo midt i blinken. Og jeg husker også i hine hårde dager da jeg bestilte Aha’s “Take on Me” og fikk den på singel på utgivelsesdatoen – som må ha vært tilbake i 1984. Så hvis du finner videoen må du endelig si fra (så skal jeg også se om jeg kan finne den).

  3. Erik Steinskog Says:

    Et lite søk her gjorde underverker. Her er Madonna fra Saturday Night Live i 1985 – med “Take on Me” og “La Bamba.” Takk Svenn; made my day.

  4. Svenn Says:

    Hah hah, der var det liv i den ja. Dagen før var den ikke spillbar. Knallversjon

Leave a Reply

