Sex på hjernen

Å finne en biologisk forklaring på homoseksualitet har blitt forsøkt mange ganger, det være seg genetisk (tanken om et “homo-gen” [ordet må nok skrives med binde-strek]) eller i hjernen. Nå meldes det i diverse media (se BBC, Guardian, National Geographic, Reuters, Scientific American, Telegraph, Time – og det er mye mer) at forskerne Ivanka Savic og Per Lindström fra Institutionen för klinisk neurovetenskap, ved Karolinska Institutet i Stockholm, viser en form for symmetri i hjernen, der, som det står i Science Daily, “some physical attributes of the homosexual brain resembles those found in the opposite sex.” (Jeg tror nok jeg ville ordlagt meg annerledes om jeg skulle prøve å si det samme; det er noen merkelige formuleringen her). Altså hevder forskerne at det er fysiske dimensjoner i hjernen hos homoseksuelle menn som er like som hos heteroseksuelle kvinner. Og omvendt (hvis man kan si noe slikt). Dette har forskerne funnet ut gjennom PET-scan av hjernene til 90 mennesker. Artikkelen som det her henvises til er publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, og kan finnes her (abstract og mulighet for download i pdf).

Helt hva disse forskningsresultatene sier for livet utenfor forskningsinstitusjonene synes jeg det er vanskeligere å si noe om. Og jeg tar meg også i å tenke at det er noen likheter her mellom de historiske forskjeller på “langskaller” og “kortskaller.” Men det er sikkert bare meg.

Leave a Reply

