Redemption Songs

Som jeg har skrevet om mange ganger på bloggen, coverversjoner får ofte fram nye dimensjoner i låter, og gjør at vi også kan høre “originalen” med nye ører. En annen dimensjon som kan være interessant med coverversjoner er når sangen “skifter kjønn.” Selv om forholdet mellom stemme og kjønn kan problematiseres er det nå likevel en tendens til å anta kjønnsforskjeller i forhold til sangstemmer – altså at vi (tror vi) vet og kan høre når det er en henholdsvis en herrestemme og en kvinnestemme som synger. (Jeg skal nok forsøke å få problematisert dette også ved en anledning).

Så, i den sammenhengen, her følger tre coverversjoner av Bob Marleys “Redemption Song” med henholdsvis Cassandra Wilson, Rihanna, og Annie Lennox.

Og til slutt, et opptak av Bob Marley selv.

4 Responses to “Redemption Songs”

  1. Svenn Says:

    Enig med deg at cover-versjoner er flotte saker, og liker postene dine med dette tema. Tror snart jeg må sette opp en liste over favoritt-tolkinger selv. Ingen av “Redemption Song” variantene her funker for meg. De blir overtolket (Wilson) eller flate (de to andre), men så er det kanskje en for “enkel” låt å gjøre noe nytt av. I farta renner Solveig Slettahjel og Susanna Wallumrød meg i hu, som fine tolkere av “mannesanger” (Tom Waits, John Hiatt, Leonard Cohen), men er det noen tøffe karer som synger “damesanger”?

  2. Erik Steinskog Says:

    Det er selvfølgelig også en smaksak hvorvidt coverversjoner “virker” eller ei. Og jeg er sånn sett enig i at “Redemption Song” ikke er den enkleste å gjøre noe nytt med. Min første assosiasjon til spørsmålet ditt må være Marilyn Mansons version of Eurythmics “Sweet Dreams (Are Made of This)”. Samtidig har vi jo da også å gjøre med to artister som begge utfordrer kjønnsstereotypier. Videoer kan ses her og her.

  3. Svenn Says:

    Nå tenkte jeg kanskje på mere standard “barskinger”, med hår på brøstet, under flanellskjorter. La oss møtes midt i mellom: Richard Thompson synger Britney Spears “Oops, I did it again”, live på “1000 Years of Popular Music “. Og han kødder ikke, selv om publikum tror det ( i begynnelsen).

  4. Erik Steinskog Says:

    Jeg skal ikke gi meg i kast med “barskingene”, men jo Richard Thompson er et godt alternativ. Og når vi først er i Britney-land, kan man jo også ta med Travis’ versjon av “Hit Me Baby One More Time” (her); det er en låt jeg vil hevde endrer karakter ganske radikalt når den blir sunget av hankjønn.

Leave a Reply

