All We Are Saying Is Give War a Chance

Denne uken ble det underskrevet en internasjonal avtale med forbud mot klasevåpen. Et mer lokalt problem, i og med at norske myndigheter har vært aktive i debatten for et slikt forbud, er at Statens pensjonsfond – utland (det såkalte Oljefondet), har investeringer i våpenproduksjon, inkludert Textron, som lager ammunisjonen BLU-108. Og riktig nok er våpenindustrien muligens like mye fanget inn av Newspeak som politikken, men å lese slikt: “BLU-108 lets you think wider than ever before. Because few weapons are as effective against so many hard or soft target types as the BLU-108 submunition. Ever fewer weapons are as powerful, cost effective or leave battlefields as clean” er rimelig sterkt (det er reklame fra fabrikanten, som kan ses hos Dagbladet her). “Leave battlefields clean”; det er altså våpen vi taler om. Men, for nå å understreke at dette også er business, her er Textrons egen reklamefilm.

2 Responses to “All We Are Saying Is Give War a Chance”

  1. Anka Says:

    Det folk må tenke på er at disse klase-bombene har de kvalitetene som ennå er tillatt: presisjon, selv-ødeleggende, osv, s¨å dette er ikke i strid med avtalen.

  2. Erik Steinskog Says:

    Vel, for meg behøver det ikke å være i strid med avtalen for likevel å være mer enn paradoksalt. Jeg ser godt at jeg kan beskyldes for å blande ulike dimensjoner her, men at norge tjener penger – til framtidige pensjoner – på andres våpenproduksjon, der norge selv er mot akkurat disse våpnene, det er for meg mer enn uetisk. Og jeg tror ikke jeg er den eneste som kan komme i tanker om Newspeak når jeg leser slogans fra våpenproduksjonen. “War is Peace” som det står i Orwells Nineteen Eighty-Four. I den forbindelse anbefaler jeg også Thomas Pynchons forord til 2003-utgaven av Nineteen Eighty-Four; han har noen gode karakteristikker underveis.

Leave a Reply

