Jeg har aldri lest en blogg, men …

Dag Solstad er en av de norske forfattere jeg har lest med stor interesse siden jeg gikk på videregående skole – og det begynner å bli en stund siden. Jeg har aldri syntes alle hans bøker var like interessante, men husker fortsatt med glede min leseropplevelse av Roman 1987, og ja, den kom nettopp da, i 1987. Og etter en lengre periode uten å lese Solstads nye romaner, fikk jeg igjen øynene opp da 16/07/41 kom i 2002.

Den siste tiden har Solstad vært i vinden – og i media – igjen. Han skriver et interessant essay om Ibsens Brand til festspillene som fortsatt foregår her i Bergen. Og han har publisert en artikkel i siste nummer av Samtiden. Den artikkelen har jeg ikke fått lest enda, men han er intervjuet i Dagbladet i dag. Her diskuterer har trykkefriheten, og det han kaller en “pervertert ytringsfrihet.” Og i denne sammenhengen kommer han med noen utspill som nesten er skapt for å komme i bloggosfæren. I sin kritikk (eller det skulle muligens stått “kritikk”) av blogger, og knyttet til mengden av ytringer, ikke minst på nettet, sier han “jeg har aldri lest en blogg og kommer aldri til å gjøre det,” hvorpå Andreas Wiese spør: “Hvordan kan du fordømme ytringer du aldri har lest?” Solstad svarer: “Jeg har jo hørt om det. Det er noe med blogger som kan få ellers fornuftige mennesker til å oppføre seg som nyutsprungne russ.” Nå kan man på denne bakgrunn føle seg relativt sikre på at Solstad ikke kommer til å lese dette heller, men likevel. Jeg synes også selv at det er mye ord på nettet – sannsynligvis altfor mye – og det gjelder selvfølgelig ikke nettet alene. På den andre siden, som i enhver mediekritikk, det er også mulig å la være å lese (og her er vi i nærheten av den berømte “av-knappen” når det dreier seg om tv-kritikk – man behøver ikke se programmer man ikke liker). Her mener jeg selvsagt ikke at dette er en god grunn for at alt skal publiseres; enten i aviser, på tv, i blogger, eller hvor som helst. Men muligens krever en kritikk av et helt medium – som i dette tilfellet blogger – en litt annen inngang til fenomenet. Det er, for nå å si det slik, flere eksempler i blogroll over til høyre, på blogger jeg definitivt synes bidrar til at ellers fornuftige mennesker fortsetter å gjøre (og skrive) fornuftige ting. Og den maktkritikk Solstad forsvarer som en viktig del av trykkefriheten, den finnes da definitivt også i bloggosfæren.

(Den siste, og litt ironiske, dimensjonen som jeg vil framheve her, er at hvis mediet fungerer vil det snart nederst på siden der Solstad er intervjuet, stå en link til bloggen her. Det synes jeg på en måte er et godt bilde på hvordan tankene beveger seg. Så får jeg heller ta sjansen på å framstå som en mer tanketom blogger…)

One Response to “Jeg har aldri lest en blogg, men …”

  1. Torben Sangild Says:

    Der findes også mange dårlige bøger – flere end der findes gode – og med Solstads logik skulle man kunne afvise romanen som genre med henvisning til Barbara Cartland og andre knaldromaner.

Leave a Reply

