Ny plate – Trinacria: Travel Now Journey Infinitely

Det er en nesten ny plate jeg gjerne vil anbefale leserne. Trinacria, Travel Now Journey Infinitely (Indie Recordings) kom her for noen uker siden, og jeg har nå endelig fått hørt den. Og, bare så det er sagt med en gang, det er en fantastisk plate, og sterkt å anbefale. Trinacria er Ivar Bjørnson, gitar, Ice Dale, gitar, Grutle Kjellson, vokal, Espen Lien, bass, Maja S. K. Ratkje, vokal og elektronikk, Iver Sandøy, trommer, og Hild Sofie Tafjord, valthorn og elektronikk. Med andre ord, medlemmer av Enslaved, Fe-Mail, og Emmerhoff & The Melancholy Babies.

Det er hardt, seigt, kraftfullt, og i mine ører samtidig ytterst flott gjort. På en måte framstår platen komponert, nærmest som en suite i seks satser. Og den blander hardrock, støy, og elektronisk bearbeidede lyder til et integrert hele. Jeg synes også det er noe eget fascinerende over partiene som går langsomt; litt drone-aktig, med en effekt som kan minne om minimalisme, men som, for nå å gjør det helt klart, skal spilles på ett visst volum. At prosjektet i første omgang var bestilt av Rikskonsertene gjør meg oppløftet på Rikskonsertenes vegne; dette er så definitivt musikk som fortjener å bli hørt.

2 Responses to “Ny plate – Trinacria: Travel Now Journey Infinitely”

  1. Svenn Says:

    Tiltredes! Stilig plate og stilig cover. Jeg har sett dem live (på Verftet), og det var rett og slett stilig det også. Mektig!
    Trinacria  6

  2. Erik Steinskog Says:

    Det er enda en stund til årets plater skal oppsummeres, men enn så lenge er Trinacrias blant de 3-4 beste jeg har hørt i år. Og jeg skulle gjerne hørt dem live ja…

Leave a Reply

