Dagens plateanmeldelser (30 april)

I dagens utgave av Bergens Tidene har jeg tre plateanmeldelser. En lang anmeldelse av tre plater samlet, det er Nils-Henrik Asheim & Paal Nilssen-Love, Late Play (PNL Records), Magnus Broo & Paal Nilssen-Love, Game (PNL Records) og Lasse Marhaug & Paal Nilssen-Love, Stalk (PNL Records) (se anmeldelsen her). I tillegg har jeg to korte anmeldelser av henholdsvis Maja S. K. Ratkje, River Mouth Echoes (Tzadik) (her) og Steve Reich, Daniel Variations (Nonesuch) (her). På websiten til Nonesuch finnes det ellers en mp3-fil der Steve Reich snakker om Daniel Variations (her).

6 Responses to “Dagens plateanmeldelser (30 april)”

  1. Svenn Says:

    Bra jobba! Jeg holdt på å miste bussen i morges pga alle anmeldelsene til frokost! Er det kirkeorgel Asheim spiller her? Da begynner det vel å bli en trend, siden John Surman er ute med en kirkeplate også. Nilssen-Love er en regelrett fare for enhver platesamlerbankkonto.

  2. Erik Steinskog Says:

    Asheim er på kirkeorgel ja. Og det er en stund siden opptakene ble gjort, så det er nok før Surmans versjon. Men flott like vel. Og muligens skal man ikke lese så mye til frokost. Men takk, hyggelig å høre at man blir lest.

  3. Torben Sangild Says:

    Jeg har også lige anmeldt Maja Ratkje i Politiken. Rigtig god skive, og jeg er helt enig i at titelværket er det bedste.

  4. Erik Steinskog Says:

    Takk for info Torben, men du er altfor beskjeden. Til dere andre, Torbens anmeldelse av Maja Ratkjes River Mouth Echoes kan leses her. Og ellers må jeg jo få si at du har adskillig mer plass å boltre deg på enn jeg har (vel, noen ganger har jeg mer plass til å skriver), men det er altså ikke ment som en klage – det er bare interessant å se hvordan formatet også spiller en rolle for anmeldelsene.

  5. Torben Sangild Says:

    Ja, faktisk er det en stor og undervurderet kunst at kunne skrive kort. Det kræver virkelig meget koncentration om hver enkelt sætning. Egentlig burde man få det samme honorar for en kort anmeldelse, for det er ikke lettere end en lang.

  6. Erik Steinskog Says:

    Jeg skal ikke diskutere honorarer her og nå, men synes vel selv snarere det er litt ulike utfordringer. De “normale” cd-anmeldelsene jeg skriver er på ca 1000 tegn (inkludert mellomrom), mens avisen også har én lengre hovedanmeldelse, som gjerne er på 2200 tegn eller litt mer. Og jeg merker at jeg også nærmer meg skrivingen på ulike måter. Det er flere alternative måter å gjøre de lengre anmeldelsene på. Men det fører så igjen til at ønsket om å variere i de korte anmeldelsene blir en utfordring i tillegg til det korte formatet.

Leave a Reply

