Palindromisk parodi

En musikkvideo fra før musikkvideoens tid er bildene til Bob Dylans “Subterranean Homesick Blues” (fra Bringing it All Back Home, 1965). Filmklippene er hentet fra D. A. Pennebakers Don’t Look Back (1967). Legg merke til Allen Ginsberg i bakgrunnen.

Jeg hadde ikke fått det med meg før, men tilfeldigvis snublet jeg i dag over Weird Al Yankovics parodi på denne, “Bob” fra platen Poodle Hat (2003). Videoen er så tydelig en parodi, men det er også riktig morsomt at hele teksten er palindromer. Det legger en ekstra dimensjon til det poetiske nivået her.

2 Responses to “Palindromisk parodi”

  1. Halvor Says:

    Fantastisk!

  2. Erik Steinskog Says:

    Det synes jeg også. Og det viser, på sitt vis, hvordan gode parodier ofte er gjort med stor respekt. For meg å se ville det være umulig å gjøre dette uten.

Leave a Reply

