Øreåpnende?

Den 4. april skulle Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks hatt verdenspremiere på den svensk-israelske komponisten Dror Feilers siste verk Halat Hisar. Den premieren ble avlyst siden det ble sett på som helseskadelig for musikerne. Det var simpelthen for høyt volum. (Se rapporter her fra Deutsche Welle, Guardian, og Telegraph). Som orkesterets intendant Trygve Nordwall sier, stykket begynner med maskingeværskudd, og det er den svakeste delen av stykket. Deretter stiger volumet, og selv når man forsøkte å spille hele stykket svakt målte man rundt 130 desibel (mer eller mindre ekvivalent med at et jetfly tar av). Dror Feiler selv hevder at verket ikke har mer volum enn Sjostakovich eller Wagner. En mulighet som ble diskutert var at musikerne skulle ha hørselsvern mens de spilte, men da kunne de samtidig ikke høre hverandre (!), så det var heller ikke mulig. Nå vil stykket visstnok bli urframført i Berlin i stedet, men det meldes også at verket likevel skal settes opp i München, i en litt omarbeidet utgave, men dato for dette er ikke satt enda. En annen ting jeg finner litt morosomt i denne sammenhengen er at hvis EUs regelverk blir anvendt for alle konserter, er det også stykker av Strauss og Wagner som vil måtte forbys…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: