Radiofront (egenreklame)

I dag var jeg i radiostudio for opptak til Radiofront som blir sendt i NRK P2 på søndag (30. mars) kl. 12.03 [husk å stille klokken til sommertid, slik at dere ikke forsover dere]. Sammen med Live Maria Roggen og programlederne diskuterte jeg stemmer. Programmet har overflate som tema, mens diskusjonen om stemmer handlet om elektronisk manipulerte stemmer. Tematikken var knyttet til auto-tune og til elektronikk som effekter. Og særlig det siste emnet interessere meg. Diskusjonen begynte med Chers “Believe” (klikk tittel for video), gikk igjennom ulike versjoner av “cher-effekten” – der jeg også fikk flettet inn litt om vocoderen og dens historie (og da også at den ble oppfunnet i 1939 som tysk militærteknologi – og dermed fikk jeg inn et skjult sitat fra Friedrich Kittlers Grammophon, Film, Typewriter [1986], der han hevder at underholdningsindustrien er misbruk av militært utstyr). Deretter diskuterte vi Britney Spears, med fokus på Blackout og de ulike stemmene som finnes der. Lydeksemplene er “Piece of Me” og “Gimme More.” Og jeg forsøker å argumentere for at Blackout på mange måter er en konseptplate, og at Britney bruker elektroniske effekter for å iscenesette flere persona (i diskusjonen av Britney har jeg nok stjålet noen argumenter fra Claus Krogholm og hans argumenter i ‘Britney-studies’ – men jeg fikk tillatelse). På Radiofronts hjemmeside bør det for øvrig også være mulig å høre programmet via nettet (og det også i opptak).

2 Responses to “Radiofront (egenreklame)”

  1. Torben Sangild Says:

    Det vil jeg da høre snarligst! Desværre ser det ikke ud til at de tilbyder Radiofront som podcast, men så må jeg høre det i min forskningstid, og da det berører min egen forskning er det vel i orden…

  2. Erik Steinskog Says:

    Godt å ha deg tilbake for fullt her Torben🙂 Og nei, dessverre ser det ikke ut til at Radiofront finnes som podcast, men mon ikke det går an å høre radio mens man forsker også. Og, bare så det er sagt, blogginnlegget er ikke datostemplet, så kom endelig med kommentarer om du har noen.

Leave a Reply

