Night

For meg var Burials Untrue (Hyperdub, 2007) fjorårets beste album. Og dubstep har en mengde dimensjoner ved seg som jeg fortsatt arbeider med; på én måte kan det minne om et røntgenbilde av musikk, som om vi ser (eller hører) gjennom den, til et slags skjelett som ligger under. Det neste skrittet i dubstep ser for min del ut til å være Benga. Her er videoen til “Night” som han gjør sammen med Coki.

Det er noe fascinerende i denne videoen i møtet mellom det flytende og organiske i bildene, og det rytmiske spillet i musikken. Jeg har hørt kritikk av dubstep for å være hard, rytmisk, og mekanisk, men for egen del hører jeg det ikke slik. Snarere er det et rytmisk spill man kan bli en del av, og som omgir meg. Og slik sett gir bildene i denne videoen også mening.

Bengas plate Diary of An Afro Warrior er ute på Tempa og for meg lyder det riktig lovende. Flere lydeksempeler på Bengas MySpace-side.

Leave a Reply

