Ny plate – Hercules and Love Affair

Så er den sluppet, etter at singelen “Blind” (som jeg har skrevet om før på bloggen) har rotert atskillig den siste tiden, er nå hele platen til Hercules and Love Affair ute på DFA. Og det er en riktig god plate; slik “Blind” for meg er årets beste låt (så langt), så er Hercules and Love Affair ett av årets foreløpige høydepunkter på platefronten. Og det er flere grunner til dette. Jeg synes ikke minst det er godt å høre Antony (fra Antony and the Johnsons) i denne sammenhengen. Stemmen hans lyder litt annerledes enn jeg er vant med, og det kan ha noe å gjøre med den musikalske konteksten. Og på platen synger Antony på halvparten av sporene. Hercules and Love Affair er Andrew Butlers prosjekt, men i programmeringen og produksjonen får han også god hjelp av Tim Goldsworthy.

hercules372.jpg

I tillegg til Butler og Antony består bandet av Nomi og Kim Ann Foxman, som begge gjør fine vokalprestasjoner på plata. På mange måter er platen også en studie i ulike vokaliteter; og en sammenligning av stemmene kan definitivt gi mye. Her er “Iris” og “True False / Fake Real” viktige siden både Kim Ann Foxman og Andrew Butler synger på dem. Men også, og for meg mer interessant, “You Belong,” der Nomi er hovedvokalist men med Antony, i en slags pluralisert stemme, i bakgrunnen. “You Belong” viser samtidig også hvordan en tilknytning til Chicago house finnes innenfor alle de referansene Hercules and Love Affair er full av. Mine favoritter er fortsatt “Blind” men også “Hercules’ Theme” med flott bass-spill. Og endelig gjør den meg spent på den kommende plata til Antony and the Johnsons; vil disse elementene også snike seg inn der. Antonys stemme har for meg noen nye trekk her, eller noen trekk som dyrkes mer. Han lyder både selvsikker, men det er også en noe mørkere dimensjon her, både klanglig og i stemmebruk. Jeg får en slags noir-følelse, kanskje ikke minst på “Easy.” Disco noir føles som en passende betegnelse. Ifølge hjemmesiden til Antony and the Johnsons vil Antony ikke turnere med Hercules and Love Affair. Jeg er ikke sikker på om de vil lyde like godt uten. Men altså, dette er en plate man bør sjekke ut. Disco rules!

Leave a Reply

