Ghosts

I disse tider virker det ikke bare som om jeg ser – og, viktigere, hører – spøkelser ved høylys dag; spøkelsene synes å være allestedsnærværende. Ulike ting jeg leser (bøker, blogger, musikkmagasiner, etc.) anvender til stadighet Derridas begrep hantologie (preget i Spectres de Marx, 1993). Og det er påfallende hvordan dette begrepet kommer igjen og igjen – slik jo også gjengangere har en tendens til. 12. mai skal det for eksempel være et symposium i London med tittelen “Hauntology Now!”, der det i tillegg til foredrag – fra mange – også er musikk, bl.a. med Kode9 & The Spaceape.

Men den siste referansen jeg fant til spøkelser i denne omgang kommer fra Nine Inch Nails. Prosjektet Ghosts I-IV er launchet. Det kan leses om her, hvor det også kan lyttes til (som det også kan på MySpace-siden). Samlet sett skal dette bli 36 instrumentalspor. Jeg synes det er godt, og særlig interessant er det å høre noen av de forbindelsene mellom støy og minimalisme jeg også har diskutert i en tidligere post. Og, som Trent Reznor skriver, det vil komme mer – i framtiden.

Leave a Reply

