Medleys

Lesere av bloggen vil sikkert ikke bli overrasket av en innrømmelse om at jeg liker sammensetninger og sammenblandinger, og da gjerne av det litt overraskende slaget. Å sette ting ved siden av hverandre, og så la dem påvirke hverandre, er sentralt også for mitt faglige arbeid. Og jeg liker også når man gjør det samme med musikere eller med musikk.

Slik sett er kommende tirsdags konsert i Bergen med Stian Carstensen og Mike Patton sannsynligvis midt i blinken. De har ikke spilt sammen før, men deres respektive tilnærminger til musikk har noen likhetstrekk som jeg tror kan bli interessante å se og høre sammen. Stian Carstensen er en fantastisk trekkspiller, og kan høres i mange ulike sammensetninger. Han spiller også i Farmers Market, og her er en video fra en konsert i 2002 der Farmers Market spiller en medley.

Jeg synes det er morsomt at den er spilt inn live i Santa Cruz, og tar meg i å lure på hvordan de mer lokale referansene ble mottatt der – de synger da unektelig på norsk også inni der. Jeg har ellers forsøkt å finne “spillelisten,” der de begynner med Pink Panther, går til Mozart, og så videre og videre og videre. Men enn så lenge har jeg ikke den totale oversikten her (men det er rimelig underholdende å forsøke å finne alle referansene). Det er også stor humor inni her, men samtidig musikalitet som slår. Farmers Market har for øvrig ny plate ute, Surfin’ USSR på Mike Pattons plateselskap Ipecac.

Den musikalske logikken som kjennetegner Farmers Markets medley kan man også finne i ulike konstellasjoner der Mike Patton deltar. I en viss forstand minner den om de soundscapes Carl Stalling lager til Looney Tunes og lignende som jeg beskrev i en tidligere post. Både Mike Patton og John Zorn (ikke minst med Naked City) gjør lignende ting, men med en mer “oppdatert” musikk. Jeg har tidligere kalt dette “music for people with short attention span,” men det er bare delvis riktig. Snarere er det en annen oppmerksomhet som behøves, og den er utfordrende både for musikere og publikum. Her er et annet eksempel med musikalske blandinger, med Fantômas som spiller live fra Suspended Animation (2005). Versjonen er tatt opp live på Montreux Jazzfestival i 2005, og her er Terry Bozzio også med på trommer.

Det musikalske uttrykket til henholdsvis Farmers Market og Fantômas er forskjellig, men det er samtidig mange likheter. Eksemplet over med Fantômas er strengt tatt ikke en medley; snarere er det fem låter fra plata spilt i ett. Men en medley fra Fantômas skal det også bli. Her er deres Slayer-medley (det føles godt å kunne skrive om trekkspill og Slayer i samme posten). Lyden på opptaket her er ikke så god som den gjerne skulle være. Men det er likevel ikke vanskelig å høre intensiteten.

Carstensen og Patton på tirsdag blir nok annerledes enn alle disse eksemplene. Men at det er to musikere som potensielt står godt til hverandre, det tror jeg ikke det kan være mye tvil om.

2 Responses to “Medleys”

  1. Mads Says:

    Eg er veldig fan av Patton og skal på konserten tirsdag. Håpar det blir interessant. Eg har ikkje hørt Carstensen, men avant-garde trekkspel er ein favoritt uansett.

  2. Erik Steinskog Says:

    Jeg tror nok konserten kan bli bra, men det er også spennende å se hva de gjør. Jeg synes ikke alle Pattons eksperimenter er like interessante, og han har en tendens til å endre musikalske virkemidler i forhold til kontekst. Det er en av de tingene jeg liker ved ham, men samtidig står og faller mye så på hvordan den musikalske konteksten virker.
    Sannsynligvis har du høre Carstensen Mads; han har spilt i en mengde sammenhenger, så om du hører radio eller ser norsk tv innimellom, er det sannsynlig. Men det betyr jo ikke at du har lagt merke til ham. Solo-plata hans er også riktig interessant, men som med Patton endrer han også stil i forhold til medmusikere. Så vi får se på tirsdag; men jeg tror nok det kan blir riktig godt.

Leave a Reply

