Peer Gynt-musikk i andre media

Den mest spooky bruken av musikk fra Griegs Peer Gynt suiter må være temaet fra Dovregubbens hall slik Fritz Lang bruker det i M (1931).

Jeg har kommet i tanker om dette etter at jeg i høst holdt et innlegg om Duke Ellingtons versjonering av Griegs Peer Gynt musikk. Ibsens Peer Gynt er fra 1867, mens Griegs Peer Gynt Suite nr 1 er fra 1888 og Peer Gynt Suite nr 2 er fra 1892. Ellingtons Selections from Peer Gynt Suites er fra 1960, og dermed er det også interessant for meg hvordan denne musikken har levd mellom disse tidpunktene. Og det er en grunn til at Fritz Lang kommer inn. Historien om Ellingtons versjonering får bli en annen gang. Det jeg er ute etter akkurat nå er andre referanser til Peer Gynt musikken i populærkulturen.

Ikke minst Morgenstemning har blitt et nærmest ikonisk tegn (hvis man nå kan kalle et akustisk tegn for ikonisk) i den forstand at man knapt behøver å vite noe som helst om dette stykket for å ha lært seg assosiasjonene. Carl Stalling bruker Morgenstemning i musikksporet til de klassiske Warner Bros tegnefilmene med Bugs Bunny. Stalling arbeidet for Warner Bros fra 1936, så det er faktsik heller ikke så langt i tid fra Fritz Lang. Jeg vet at Stalling bruker Grieg – og særlig Morgenstemning – men har ikke klart å finne de konkrete eksemplene. Så dermed spør jeg ut i bloggosfæren. Jeg har sett mange Bugs Bunny her den siste tiden, og lydsporene er fantastiske. Stalling anvender en salgs cut’n’paste dimensjon og en sitatteknikk som er riktig interessant i et større perspektiv. Det er ikke for ingenting at John Zorn har “oppdatert” Stallings prinsipper. Men akkurat her vil jeg altså gjerne ha tips om hvilke av Stallings lydspor – eller lyddesign – der Grieg opptrer.

Men mens jeg venter på det kan jeg jo så more meg med morgenstemning i enda en annen tapning, og med overgang til en ganske annen musikk. Enjoy.

Leave a Reply

