Alien Voices?

Det finnes flere eksempler på teorier om musikkens relasjon til kosmologien. Beskrivelser av stemmer har også en tendens til å peke mot det inhumane, enten man nå kaller en stemme engleaktig, overjordisk, alveaktig, og så videre. Og noen strekker det kosmologiske enda lengre, og inkluderer en relasjon til det utenomjordiske eller ekstraterrestriale. Den på bloggen tidligere nevnte Karlheinz Stockhausen hadde tendenser i slik retning; det samme må definitivt kunne sies om Sun Ra. Relatert til afrikanskamerikansk musikk snakker man endog om “afronauter,” på vei mot en outer-space post-human framtid.

Men det kan hende beste eksemplet på det ekstraterrestriale innenfor populærmusikk kommer med David Bowies alter ego Ziggy Stardust på plata Ziggy Stardust and the Spiders from Mars (fra 1972). Her er en video der Bowie gjør Ziggy Stardust live. Og det gjør han bare riktig godt.

Oppfølgeren, for nå å si det slik, er muligens Nina Hagens coverversjon som kan ses her:

Og når hun skriker ut die Sprache der Astronauten synes jeg bare det blir flott her, selv om hennes referanse til det internasjonale muligens burde utvides til også å romme det interplanetariske.

Men en av de tingene som også binder David Bowie og Nina Hagen sammen her er stemmebruken. Den er på en og samme tid menneskelig og noe annet; den utfordrer mennesket innenfra. Slik blir dette også mer enn fantasier om aliens; det blir en sang og en framføring om fremmedgjøring (alienation); om det fremmedes fremmedhet, men med mennesket språk og stemme som utgangspunkt. Kanskje endog en immanent kritikk? I den afrikanskamerikanske musikken er det ikke minst rase som tematiseres innenfor denne alien-ness, mens det både i forhold til Bowie og Hagen vel heller er andre kategorier, og ikke minst kjønnsnormative. Her utfordres kjønn både i stemmebruk, i klær og stil, ikke minst med ulike varianter av det androgyne.

[Skulle noen ville lese en vider om dette anbefaler jeg Ken McLeod, “Space oddities: aliens, futurism and meaning in popular music,” Popular Music Vol. 22, No. 3 (2003)]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: