Blind Video

Mens vi – mange av oss – venter på den neste platen av Antony and the Johnsons, The Crying Light som er lovet å komme til høsten, kan vi glede oss over Antonys stemme en mengde andre steder. Nå sist synger han på den kommende singelen til Hercules and Love Affair: “Blind”

Det er en flott video, men jeg innrømmer gjerne at for meg er det Antonys stemme som blir stående i sentrum her. Det er umiskjennelig Antony. Men samtidig lyder det også litt annerledes. Jeg forsøker å finne formuleringene for det – jeg skriver om Antonys stemme for tiden – men har dem ikke helt enda. Her på “Blind” ligger stemmen også til dels i et litt lavere leie enn Antony ofte høres i; eller i det minste lyder det slik.

Så skal jeg heller la være – i denne omgang – å diskutere det til dels paradoksale med å lage en video til en låt som heter “Blind.” Men det er vel ikke mer paradoksalt enn alle de malerier som tematiserer blindhet, og som bl.a. Derrida har skrevet om (i Mémoires d’aveugle: L’autoportrait et autres ruines, 1990).

Leave a Reply

