The “Silence” Will Be Televised

UbuWeb fant jeg denne, en live-performance av John Cages 4’33” i versjon for orkester. Framføringen fant sted 16. januar 2004, i London, og ble samtidig sendt live på BBC Radio 3. Og, som det står i den lille teksten som følger med her, det var en utfordring med transmissionen. Stillhet – såkalt dead air – er et “problem” for tv, det er så å si et faresignal, og man måtte stille om selve set-up’et hos BBC.

Cages stykke er blitt berømt som et silent piece, noe det sånn sett ikke er; snarere skal det vel høres som et annet fokus på lyttingen og den lyden som omgir oss (som soundscape). Jeg har hørt flere versjoner (arrangementer) av stykket, for slagverk, for digital stillhet, etc. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes en orkesterversjon er det mest interessante. Men om man ser/hører seg gjennom hele denne utgaven er det ikke minst hostingen mellom satsene jeg legger merke til. Og det er vel ikke helt meningen.

Leave a Reply

