Anne Frank – the musical?

Det meldes i flere medier for tiden at det blir premiere på en musical basert på Anne Franks dagbok i Madrid 28. februar – på Teätro HäagenDazs-Calderón (også et navn? særlig “HaagenDazs”). Jeg har tidligere skrevet om adaptasjoner, og er opptatt av det. Men likevel, jeg får det bare ikke til å stemme med “Anne Frank – the musical”? Det lyder bare ikke godt. Samtidig har jeg vansker med å si akkurat hvorfor. Og det er interessant; interessant hvordan jeg føler meg utfordret men samtidig ikke helt klarer å sette fingeren på hva det er.

Jeg tror det har noe med sjanger og sjangerforståelse å gjøre, og noe med hva en musical er eller kan være. Og at tematikken fra Anne Frank – en bok jeg ikke har lest siden jeg nærmest var barn – bare ikke stemmer overens med min forståelse av musicalen.

Ulike innspill (litt tilfeldig valgte) kan leses her, her, her og her. Og hjelp meg gjerne med hvorfor dette bare lyder galt.

Leave a Reply

