Uavhengighetserklæring

Björks Volta var ikke på min topp-tre liste fra i fjor, og jeg synes heller ikke helt den kom opp mot Medúlla, men det er like fullt en plate jeg fant interessant. Kan hende ikke minst den måten Björk maktet å blande elementene på finner jeg talende, og det er også på Volta interessant bruk av stemmer. Nå er tredje singel fra plata sluppet; “Declare Independence.” Og til videoen samarbeider Björk igjen med Michel Gondry, som hun også gjorde på blant annet “Human Behaviour” og “Army of Me.”

I videoen liker jeg bruken av materialer, ikke minst tau/rep og tekstiler sammen med det metalliske. Det er også en fargebruk her som står godt til materialet, og det oppstår en spenning mellom tekstilen og metallet. Teksten her er muligens ikke den dypeste, og det er “make your own flag” som blir flagget i videoen også, i sammenheng med en mer militaristiske look (gerilja-aktig så å si). Så får vi se om Grønland og Færøyene lytter og hva som så skjer med the “damn colonialists” …

På Pitchfork er Björk intervjuet i forbindelse med singelen og videoen, og videoen kan ses her. Det er en YouTube-link, men er den samme linken som ligger ute på Björks hjemmeside (i seg selv en interessant forbindelse mellom ulike medier og plattformer).

2 Responses to “Uavhengighetserklæring”

  1. Torben Sangild Says:

    Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt så lidt der er blevet talt om denne sang i Danmark, når nu den danske stat angribes for kolonialisme. Jeg er overbevist om at de fleste danskere (inklusive mig selv) er mere end villige til at give Grønland og Færøerne 100% uafhængighed hvis de ønsker det, men jeg ved faktisk ikke hvad den officielle danske politik på området er.

    Nogle vil faktisk mene – modsat Björk – at oliefundet faktisk er Grønlands mulighed for uafhængighed, fordi de først med retten til olien vil kunne gøre sig økonomisk uafhængige. Færøerne har vist ikke en lignende ressource.

    Men jeg forstår Björks vedvarende harme over at Island har været dansk koloni under stærkt undertrykkende vilkår.

    Desværre er sangen ikke særlig god, og jeg plejer at springe den over på pladen – ikke på grund af teksten, men musikken.

    Lad mig i øvrigt nævne hvordan Björk i 1988 på Roskilde Festival havde indøvet dansksprogede præsentationer af Sugarcubes’ sange, som hun nervøst fremførte foran det lettere bøvede publikum. Der var nogle fulde idioter der stod og råbte af hende, hvilket kun gjorde hende mere nervøs, og til sidst måtte Einar Örn bede om lidt respekt for at hun faktisk havde øvet sig længe på det. 99% af publikum elskede hende, men det hun formentlig oplevede og huskede var de få idioter der råbte ad hende. Virkelig, virkelig ærgerligt.

  2. Erik Steinskog Says:

    Jeg synes heller ikke sangen er særlig god – i forhold til plata som helhet. Men den har noen ting på beats/rytme-nivået som ikke er helt dumt. Det som dog fascinerer meg med videoen er som sagt forholdet mellom tøy og det taktile inn i forhold til det metalliske. Der er det noe som jeg finner estetiske interessant, ikke minst fordi video-mediet ikke umiddelbart føles så taktilt for meg.

Leave a Reply

