Licht & The Cantos

Det skrives mye om Stockhausen i bloggosfæren, så mye at jeg har mistet oversikten. Men en av de mest interessante postene jeg har sett fant jeg på Ben Harpers blogg Boring Like A Drill, der han gjør en sammenligning mellom Stockhausens gigantiske (noen vil si gigantomaniske) opera-syklus Licht og Ezra Pounds The Cantos. Det er flere grunner til at denne sammenligningen er interessant. For det første har Licht ofte blitt forstått i forlengelsen av Wagner; som den 7-operas-syklusen den er har den blitt fortolket som Stockhausens forsøk på å out-wagner Wagner. Men ved å i stedet sammenligne med litteraturen, oppstår det et annet blikk også på Licht. En bloggpost som ga meg noe å tenke på. Og i og med at statistikken for herværende blogg tyder på at Stockhausen-posten er den som er mest lest, tenker jeg den også kan være interessant for dere.

Leave a Reply

