Dansemaskiner

I 1974 hadde The Jackson Five en hit med låta “Dancing Machines.” Dette er også et utgangspunkt for Felicia McCarrens bok Dancing Machines: Choreography of the Age of Mechanical Reproduction (2003), der hun i den sammenheng også diskuterer Frederick Winslow Taylors innflytelse på dans i det tjuende århundret. Taylors bok Principle of Scientific Management (fra 1911), med en resept på maksimal produktivitet med minimalt arbeid, kunne også føres over på scenen, som andre danseuttrykk. Samtidig er taylorismen også knyttet til en interaksjon mellom mennesker og maskiner i produksjonslivet. Og her er det altså igjen jeg kommer til de dansende maskinene eller til hvordan dansen gjør noe med kropper som gjør den annerledes enn “det humane.” Og jeg arbeider med dette til det paper jeg allerede har referert i en tidligere post om “How Michael Jackson Became Posthuman.” Jacksons dansing kan være maskinell eller maskinaktig, men den har også andre dimensjoner. Scott Bukatman, i sin bok Matters of Gravity: Special Effecs and Supermen in the 20th Century (2003), sammenligner Michael Jacksons moonwalk med Disneys Pinocchio (“There Are No Strings On Me”), og moonwalk har jo dimensjoner som ikke helt er av denne verden. Jeg tenker videre om dette. Men i forbindelse med søk rundt dans og maskiner kom jeg så over forskningen til Takahiro Takeda fra Tohoku University, Japan. Der har man programmert en robot til å danse ballroom-dance. (se hjemmeside – med videopresentasjon – her; det er også en annen versjon av storyen her).

dancing-robot.jpg

 

Roboten er delvis modellert på Marilyn Monroe, og må også kunne sies å stå i en lang tradisjon av kvinnelige roboter – også kjent som fembots – fra E. T. A. Hoffmanns “Der Sandmann” via Villiers de L’Isle-Adam’s L’Eve Future til Fritz Langs Metropolis, og så videre. Og her, altså som en dansemaskin. Og, viktigst at alt, en dansemaskin som skal danse med en human partner, og delvis ta regi fra sin mannlige partner, og som dermed både utfordrer endringer i kjønnsrelasjonene (disse relasjonene er riktignok litt mer fastlagt innenfor ballroom dance) og til spørsmål om forholdene mellom menneske og maskin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: