Thriller 25

I mars skal jeg holde et innlegg – her – med tittelen “How Michael Jackson Became Posthuman.” Da jeg skrev abstract for seminaret husket jeg ikke at det i disse tider er 25 år siden Jackson ga ut Thriller (ja, tiden går!). Det kommer likevel ikke til å gå for seg helt uten markeringer. Jackson har laget en ny utgave av plata, der han også oppdaterer den med bidrag (remixer) fra Akon, will.i.am, og Kanye West (til Norge kommer plata i februar). EbonyJet.com skrev om dette allerede for en måned siden (se her), mens Mark Antony Neal skriver om det på sin blogg (her) og i Vibe.coms Critical Noir (her).

Mitt eget take på Michael Jackson er nok noe annerledes, selv om jeg ikke har skrevet innlegget mitt enda. Men som det fragår av tittelen min er jeg opptatt av det posthumane, og hvordan det forholder seg til forståelsen av det humane (eller mennesket). I denne sammenhengen ikke minst til ulike forståelser av interaksjon mellom teknologi og menneske, men også til bearbeidelser eller manipulasjoner av kroppen. (Jeg kommer tilbake med flere poster knyttet til paperet mitt etter hvert som jeg arbeider meg gjennom det).

Leave a Reply

