Den flygende hollender og andre sjømenn

I går var jeg i Grieghallen og hørte (og så) Den Nye Operas oppsetning av Richard Wagners Der fliegende Holländer (fra 1843). Denne gangen var jeg der ikke som aviskritiker men som operaforsker, og dermed er det heller ingen kritikk jeg har tenkt å skrive her. Men Den flygende hollender er en interessant opera, om enn jeg må innrømme at jeg er farget av Nietzsches beskrivelse, i Der Fall Wagner (fra 1888, og som altså er “tilfellet Wagner” og ikke “Wagners fall”), der han etter å ha berømmet Bizets Carmen skriver “Keine Senta-Sentimentalität!” (Kritische Studienausgabe, bind 6, side 15), og altså lager et ordspill over Sentas navn og den sentimentalitet han hører i operaen. Og det er definitivt en fare for sentimentalitet i Der fligende Holländer, som det også er innslag av relativt konservativt tankegods, der Senta skal ofres både for sin fars mulige rikdom og den flygende hollenders mulige forløsning. Handlingen i Der fligende Holländer er lagt til norskekysten, men det var aldri helt åpenbart at det skulle være slik. Lokaliseringen ble endret bare to måneder før urframføringen i 1843, og da fra Skottland til Norge. I en av de beste bøkene om Wagner jeg har lest i den seneste tid, John Deathridge, Wagner: Beyond Good and Evil (Berkeley: University of California Press, 2008), skriver Deathridge om dette: “Were German opera-goers tired of Scotland? Did they prefer Scandinavian names like Sandwike and Erik, with those striking k‘s that make them look Norwegian?” (side 22). Men mest interessant i Deathridges bok er likevel hans spekulasjoner knyttet til Senta og ikke minst hennes blekhet. Dette leder ham i retning av en mer vampyrisk lesning, knyttet bl.a. til en liten by som heter Senta på Balkan. “I have not got a sherd of evidence that the famous heroine of Der fliegende Holländer is named after a town in the middle of vampire land, but anything of this sort is possible with Wagner […]. Wagner gives the game away in his writings when he tries to explain the almost pathological self-exclusion of Senta in medical terms. ‘Senta is a very solid Nordic girl,’ he assures us. ‘But it has been observed how Norwegian girls have had feelings of such overwhelming force that they die of sudden cardiac arrest. Something like it probably is the case with the seemingly sickly and pale Senta’” (side 23). En slik lesning, og Deathridge fortsetter den på grundig – og underholdende – vis, vil jo i så fall også endre Sentas offer. Hvis hun har vampyriske tendenser kan vi vel regne med at hun ikke dør, og dermed at hennes offer er av en helt annen kategori.

Det er ellers flere sjømenn hos Wagner. Også Tristan und Isolde (1865) åpner med syngende sjømenn. Og det begynner å danne seg et slags tema her. Dette kom jeg også i tanker om da jeg leste Warren Ellis’ blogg her i forrige uke. Der vi får Nina Hagen og Apocalyptica som covrer Rammesteins “Seemann” (for originalen se her).

Dette er ikke like lett å se i sammenheng med Wagner, men der har vi til gjengjelde andre forbindelser, ikke minst en variant av mer samtidig og populærkulturell karakter, Pirates of the Caribbean. Særlig i den tredje filmen i serien, At World’s End er det referanser til den flygende hollender, som i dette klippet, som for sikkerhets skyld er dubbet til hollandsk.

Claus Krogholm har ellers skrevet om At World’s End, og han påpeker hvordan Jack Sparrow (Johnny Depp) er en relativ queer pirat. Og da kan vi vende tilbake til en av scenene i Der fligende Holländer, der de norske sjømennene, når de skal ha fest, virker som de helst vil feste alene, og uten jentene som i tredje akt roper mot mannskapet på Den flygende Hollander. Her er de norske sjømenns kor i engelsk oversettelse framført av The Gay Men’s Chorus of Los Angeles:

Og for de som nå vil forsøke å etablere en forbindelse mellom Wagners Der fliegende Holländer og en liten landsby på norskekysten og Village Peoples “In the Navy” feel free!

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,226 other followers

%d bloggers like this: