Kontakt – eller ei

I går var en av de store historiene som spredte seg på nettet om en “ny” stamme i Brasil, som i møtet med et helikopter, skjøt piler mot det (se her og her). I bilder som spredte seg over nettet fikk vi altså i en viss forstand del i det antropologer ofte kaller “first contact.” Deretter ble spørsmålet selvsagt, hva så – eller hva gjør vi så? Skal disse menneskene få være i fred for andre? Organisasjonen Survival International arbeider for å beskytte de aktuelle landområdene; deres tall tilsier at det er cirka 100 ukontaktede stammer igjen i verden (se film her).

Jeg leste historien først i Dagbladet. Og hadde vel først ikke tenkt å blogge om den. Bloggingen og medieoppstyret er jo slik sett én mulig versjon av overgrep mot denne stammen (slik jeg også leser Warren Ellis’ bloggpost om det). Hvordan er det overhodet mulig å diskutere hvordan stammen skal kunne beskyttes når bildene farer over hele verden? (dette er også en grunn til at jeg ikke publiserer bilder i denne posten, men, for all del, jeg linker jo også til bildene, så jeg er selv med på disseminasjonen her). Samtidig forstår jeg jo også fascinasjonen ved dette møtet. Den er beslektet med fascinasjonen for “de ville,” men jeg tror vel også det er en forbindelse her til å forsøke å forstå hvordan det er, altså å tenke seg en verden uten alt det vi tross alt tar for gitt.

For meg ble denne saken aktualisert, om enn på en til dels ironisk måte, av Walter Repos reportasje i dagens Dagbladet. Han skriver om Nueva Germania, etterkommerne av den tyske kolonien Bernard Förster og Elisabeth Förster-Nietzsche grunnla i Paraguay i 1887. Dette er også mennesker som lever i Sør-Amerikas bakland, og også disse har knapt kontakt med andre mennesker. Begrunnelsene er selvsagt helt forskjellige, men de likhetene som er her – om man kaller den fravær av “sivilisasjon,” “sivilisasjonsflukt,” eller noe annet. Og også det lille antall mennesker det dreier seg om har noen likheter; Repo opererer med 1210 fra en folketelling i 2002, og med en total populasjon på 4260 i hele området han skriver om.

To helt ulike hendelser altså, men likevel med noen paralleller. Og kanskje skal disse historien rett og slett anvendes til å stille spørsmål ved hva kontakt er?

7 Responses to “Kontakt – eller ei”

  1. Svenn Says:

    Interessant var det også å se hvordan isolasjonen ble formulert utover dagen (På ABC eller Dagbladet, eller annet sted – husker ikke helt). Først stod det at de ikke hadde hatt kontakt med andre mennesker, men det hadde de vel kanskje? Senere stod det at de ikke hadde hatt kontakt med “hvite mennesker”. *Krmt*.

  2. Erik Steinskog Says:

    Det er vel i forbindelse med “hvite mennesker” at denne historien i størst grad angår tanker om “de ville” og om forholdet mellom “sivilisasjon” og dens motsetning (hva nå enn det er). Og også her historien inneholder en del historisk “slagg” (for nå å si det slik), knyttet til den europeiske kulturens fortreffeligheter. Samtidig er det vel også i denne konteksten at spørsmålene om man skal la stammen “i fred” (som om det er mulig nå) kommer opp, med den til dels ironiske dimensjonene at det altså er “vi” (det europeiske – eller siviliserte – vi) som så skal ta den beslutningen på vegne av “de andre.” “De andre” har jo her sånn sett ikke noe å si…

  3. vibeke Says:

    Nå har ikke jeg fulgt med så mye ang. de(n) indianersatammen(e). Leste derimot gårsdagens artikkel av Repo med stor interesse. Jeg mener disse menneskene, disse Germaniamenneskene, ikke bør få være i “fred” stort lenger. De har jo en tankegang helt hinsides, og denne overfører de til sine barn, som igjen overfører det til sine barn, og de lever i stor fattigdom og nød. Jeg vet ikke helt jeg – med tanke på barn som vokser opp slik, bør man vel oppnå en viss “kontakt” med et apparat som kan rettlede kanskje. Mulig jeg er totalt på villspor her :-)

  4. Erik Steinskog Says:

    Jeg vet ikke om du er på villspor, og jeg forstår jo godt hva du mener med å tenke på barna. Og jeg har slett ikke noen patentløsning her. Det er også åpenbart at de to historiene jeg refererer til er veldig forskjellige. “Stammen” i Brasil har/hadde sannsynligvis ingen viten om en verden “der ute,” mens kolonien i Nueva Germania jo vet at verden strekker seg langt utenfor deres område. De har jo også hatt jevnlig kontakt med bl.a. (deler av) Tyskland i tiden etter 1887. Og jo, muligens er det riktig å veilede dem inn i moderniteten. Det som dog for meg ble interessant ved å koble de to historiene var nettopp hvordan vi avgjør slikt, og hvordan vi eventuelt respekterer forholdet mellom kontakt og ikke-kontakt. Hvilke samfunn skal “beskyttes” fra “sivilisasjonen,” og hvilke bør ikke beskyttes? Hvilken sivilisasjon er det “vi” mener “de” har behov for? Og hvem skal bestemme det? Som jeg også skrev i min forrige kommentar: hvem bestemmer hvilke samfunn – “forhistoriske” eller “usiviliserte” – som er bevaringsverdige?

  5. vibeke Says:

    Jo, du har et godt poeng. Hvem avgjør og hvordan avgjør vi.
    Mitt spørsmål er likevel – hvem av disse vil ha best av kontakt? Mitt svar er uten tvil disse såkalte tyskerne i Uruguay. Sånn helt personlig kan jeg ikke respektere en tildels ulogisk tankegang når det gjelder det å “blande” seg med andre enn germanere, og den politisk ukorekte tankegangen om germansk rase. Og samfunnet ser jo falleferdig ut.
    Indianerstammen vet vi jo forsåvidt ingenting om, men de lever sikkert et liv i pakt med naturen, slik de alltid har gjort, uten innblanding av vestlig levesett.
    Det er likevel mulig vi skal respektere begge “stammers” rett til å leve slik de gjør? Og hva er egentlig sivilisasjon når det kommer til stykket?
    Du satte meg egentlig veldig i tankemodus nå.

  6. Erik Steinskog Says:

    Oppdatering. Dagbladet følger i dag opp saken om indianerstammen som ble fotografert i forrige uke. Nå skal peruvianske myndigheter sende et team inn til dem. Se Dagbladet og AP.

  7. The Code Of Silence » Den hvite manns jag Says:

    [...] Bildene av indianere som sikter på helikopter med pil og bue har blitt en farsott. [...]

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,226 other followers

