Experimental folk

Uansett hvor mye musikk man måtte forholde seg til i løpet av en uke (og som bloggen vel gir et visst inntrykk av, for mitt vedkommende kan det innimellom være relativt mye), så kommer man noen ganger over musikk man ikke engang visst man ikke hadde hørt. Jeg hadde en slik opplevelse for et par dager siden. Via Warren Ellis’ blogg fant jeg følgende:

Det er et band som heter Shibbolet (og allerede navnet er gefundenes fressen for meg), og det består av Clive Powell og Sean Breadin. I den korte beskrivelsen av duoen står det “Northumbrian traditional / experimental folk duo,” og jeg falt særlig for sammenstillingen av “traditional/experimental”; den er motsetningsfull på den helt riktige måten. Å beskrive musikken er ikke så enkelt, men så er den også hørbar i videoen. Opptakene er gjort i Belsay Castle, Northumberland, og gjør sitt til atmosfæren her – selv om den atmosfæren også ligger i bildene og lyden. Når jeg tidligere har brukt begrepet hauntology i forhold til musikk, har det ikke minst vært knyttet til Burial, til dubsteb, og til en urban lyd. Men samme begrep kunne nok også brukes her; det er noen hjemsøkende dimensjoner over både lyd og bilde. Det er også noe new-agey over det hele, men for å si det slik, det gjør ingenting. Det kan leses mer om bandet her. Og Sean Breadin har også, under navnet Sedayne, en MySpace side her – også beskrevet som “folk/experimental.” Jeg har blitt slått av denne musikken, og det kan hende jeg kommer tilbake til den senere.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 1,227 other followers

